Vraag:
“Ik heb een restschuld. Kan ik die rente hierover ook aftrekken voor de belasting?”
Antwoord:
“Sinds 2013 kunnen huiseigenaren, waarvan de woning onder water staat, de rente en kosten van hun restschuldlening maximaal 10 jaar van de belasting aftrekken. Dit is een tijdelijke regeling van het kabinet en geldt alleen als de restschuld ontstaat doordat u uw huis verkoopt en overdraagt bij de notaris in de periode van 29 oktober 2012 tot en met 31 december 2017. In die 10 jaar hoeft de lening niet afgelost te worden. Na 10 jaar zijn de rente en kosten niet meer aftrekbaar van de belasting. De regeling is er ook voor huiseigenaren die na verkoop een woning gaan huren.
Op dit moment mag u de hypotheekrente die u betaalt over de restschuld dus maximaal 10 jaar aftrekken van de belasting. Maar als het aan het kabinet ligt, wordt de rente over de restschuld die overblijft na de verkoop van een woning langer aftrekbaar. In plaats van 10 jaar, is de rente over de restschuld straks 15 jaar aftrekbaar. De maatregel zou voor huishoudens met een restschuld honderden euro’s per maand moeten besparen.
Veel huizenbezitters zitten op dit moment met woningen in hun maag die ze voor minder dan de aanschafprijs moeten verkopen. Een restschuld kan in dat geval nog lang op de financiën blijven drukken, waardoor er bezuinigd moet worden op andere uitgaven.
Daarnaast is een restschuld ook niet bevorderlijk voor de huizenmarkt. Door de aftrek op de schuldrente langer aftrekbaar te maken, kan de huizenmarkt weer wat meer in beweging komen, zo is de gedachte.”
Mieke Zunnebeld – Notarieel medewerker
Wouter van der Schaft – Notarieel medewerker
Heeft u zelf een vraag? Wij beantwoorden deze graag voor u. Mail naar: info@notarisunie.nl.